Trebišovská firma odhovára ľudí, aby pre ňu pracovali. A rastie ako z vody

Patria medzi najrýchlejšie rastúce firmy na Slovensku. Hoci nevlastnia ani jednu dodávku a nezamestnávajú žiadneho kamionistu, rýchlo stúpajú medzi najväčších hráčov v logistike – pôvodom trebišovská firma Swida Innovative patrí medzi Diamanty slovenského biznisu.

Začiatky podnikania

Swida Innovative založil Viktor Sučka v polovici minulej dekády. Trebišovčan sa po vysokej škole zamestnal ako obchodník v špedičnej firme, kde rýchlo pochopil, aký veľký priestor na digitalizáciu má tento obrovský biznis ešte pred sebou. Ako 23-ročný presvedčil na spoločné podnikanie známych a rodinu, prenajali si kancelárie v meste, nakúpili päť počítačov a začali sa prebíjať medzi konkurenciu.

Startup od začiatku rezignoval na vlastný vozový park. Cieľom bolo spojiť firmy hľadajúce prepravu a prepravcov s malými dodávkami, ktoré by firme previezli tovar z miesta A do miesta B. Expresne. Firma naskočila na tradičné online platformy ako Timocom či Raaltrans, ktoré ponúkajú prehľad dostupných zákaziek v európskom priestore a databázu dopravcov.

Pritom však obvolávali veľké špedičné firmy z Nemecka či Francúzska a získavali od nich menej lukratívne zákazky. Od nuly si takto budovali vlastnú databázu klientov a špeditérov – spolu s pozitívnymi referenciami a dôverou. „Aktuálne v nej máme podrobné informácie o 20-tisícoch firiem, ktoré majú k dispozícii odhadom stotisíc vozidiel, ktoré dokážeme kontaktovať a dohodnúť s nimi prepravu pre klienta,“ vysvetľuje šéf Swida Innovative Viktor Sučka.

Diamanty slovenskeho biznisu 2023 - Swida

Mama Helena Sučková a syn Viktor Sučka zo Swida Innovative.

Hrá sa o minúty

Expresná preprava spravidla znamená, že klient má problém a potrebuje ho okamžite vyriešiť. Môže ísť pokazenú linku, ktorá sa rozbehne po dodaní náhradnej súčiastky či materiál, bez ktorého nie je možné výrobu spustiť. Každá hodina v takej situácii znamená pre zákazníka veľké straty a k dobru sa počíta každá minúta od prvého telefonátu po úspešné doručenie. Ide preto o nesmierne náročnú prácu na komunikáciu a stres.

Aj preto mnohé firmy v brandži trápi vysoká fluktuácia ľudí. „Naše čísla hovoria o tom, že pätina ľudí odíde už po dvoch týždňoch,“ hovorí Viktor Sučka. Aj preto sa vo firme rozhodli – podobne ako v iných oblastiach – pre maximálnu otvorenosť. Miesto mazania medových motúzov záujemcom o prácu od začiatku hovoria, že ide o vyčerpávajúcu prácu pod tlakom a ak ich stres nebaví, nech si radšej nájdu prácu inde. „Aj preto naše pracovné pohovory voláme skôr odhovory,“ hovorí Viktorova sestra Lenka Sučková.

Už letmý pohľad na referencie firmy na platforme Google však hovorí, že to bol dobrý prístup. Hodnotiaci nešetria superlatívmi na komunikáciu, ľudský prístup či profesionalitu zamestnancov. Čo je však kľúčové – potvrdzujú to aj čísla. V ostatných troch rokoch Swida Innovative každoročne zvýšila tržby o zhruba desať miliónov eur a vlani dosiahla zisk viac ako tri milióny eur. Počet zamestnancov stúpal rovnako rýchlo – predvlani firma presiahla stovku a v súčasnosti už zamestnáva 140 ľudí. Viktor Sučka a jeho kolegovia si za tieto výsledky vlani prevzali ocenenie Diamant slovenského biznisu a tento rok úspech zopakovali.

Recept na úspech

Firma pracuje v tradičnom biznise, kde je ihrisko známe už desiatky rokov a pravidlá hry sú rovnaké pre všetkých. Ako je teda možné, že firma s mediánovým vekom zamestnancov pod 30 rokov rastie nevídaným tempom? Sučka je presvedčený, že 90 percent úspechu je postavených na ľuďoch, ich tvrdej práci a disciplíne, a desať percent na inováciách, o ktoré sa firma neustále snaží, aby zamestnancom uľahčila prácu a mohla škálovať svoj biznis.

Inovatívny prístup, ktorý má firma v názve aj DNA, znamená, že všetky procesy sa snaží urobiť efektívnejšie ako konkurencia. Zaužívané postupy sa snaží prekopať a na zlepšenie výsledkov využiť automatizáciu, dáta a nové technológie.

Diamanty slovenskeho biznisu 2023 - Swida

Časť tímu Swida Innovative – (zľava) Rudolf Barila, Diana Zbojovská, Miroslav Bereš, Helena Sučková, Patrícia Sučková, Viktor Sučka, Patrícia Doničová, Ivan Bača, Gabriel Schäffer

Vidieť to napríklad na príprave zamestnancov. „Máme internú akadémiu, v ktorej si nový pracovník štyri týždne prechádza pracovné postupy, aplikácie, ktoré bude používať, smernice a firemné hodnoty a spolu so seniornejšimi kolegami driluje rôzne situácie,“ vysvetľuje Viktor Sučka. Po zaškolení má ešte prideleného skúsenejšieho kolegu – buddyho, ktorý sleduje jeho prácu a pomáha mu s nečakanými situáciami. „Tu ešte máme veľký priestor na zefektívňovanie, na atraktívnejšie vzdelávanie cez e-learning, zážitkové učenie, príbehy či videá,“ dodáva Sučka.

Iný príklad? Firma si robí pravidelný audit všetkých spolupracujúcich prepravcov a to aj na základe osobných návštev na mieste. Rating každého aktualizuje po každom transporte, pracovník hodnotí nielen firmu, ale aj každého vodiča. Pri zabezpečovaní kontraktu tak firma zohľadňuje nielen požiadavky klienta – čas a miesto doručenia, typ a množstvo nákladu, druh vozidla, ale tiež historické dáta o spoľahlivosti firmy či desiatky iných parametrov.

Revolučná aplikácia

„Vieme o tisícoch prepravcov, odkiaľ a kam jazdia, aké majú autá, čo sú ich obľúbené destinácie, s kým spolupracujú. Systém ponúka našim pracovníkom pomocné nástroje, vďaka ktorým dokážu lepšie a rýchlejšie načítať nákupné ceny, situáciu na trhu, spojiť sa s operátormi dopravcov,“ dodáva Sučka. Softvér sa na základe nových dát priebežne učí a vyhodnocuje kombináciu viacerých faktorov pre prepravu, aby ponúkol najlepšieho prepravcu.

Požiadavky klientov, ktoré chodia firme cez rôzne kanály a v rôznej forme, softvér pomocou strojového učenia preklápa do jednotnej podoby, ktorá je následne lepšie spracovateľná. Tým šetrí čas pri následnom spracovaní požiadavky a zlepšuje možnosť pracovať so získanými údajmi do budúcna.

Revolúciu však Sučka očakáva najmä od aplikácie, ktorá ide ešte o krok ďalej – na základe prepracovaných algoritmov vypočíta a ponúkne zákazníkovi prepravu za konkrétnu cenu. Klienti totiž tradične posielajú dopyt viacerým špedičkám a následne si vyberú najlepšiu ponuku z pohľadu ceny, rýchlosti či spoľahlivosti prepravcu.

Vo Swide chcú byť rýchlejší a predbehnúť konkurenciu aplikáciou, v ktorej si vie klient prepravu aj s výslednou cenou vyklikať, prípadne mu aplikácia ponúkne prepravu s konkrétnou záväznou cenou. „Dopredu povieme klientovi, že vieme urobiť konkrétnu prepravu za tisíc eur a ak ju následne dokážeme realizovať za 900 eur, tak sme zarobili. Ak to napokon vyjde na 1 300 eur, je to naša strata,“ vysvetľuje Sučka.

Diamanty slovenskeho biznisu 2023 - Vitazi - Vychodne Slovensko

Viktor Sučka medzi ocenenými firmami v rebríčku Diamanty slovenského biznisu 2023

Budúcnosť dopravy v Európe

Aj táto funkcionalita má Swide prilákať čo najviac spolupracujúcich firiem z jednej či druhej strany trhu. V budúcnosti budú totiž víťazom na logistickom trhu v Európe firmy, ktoré dokážu najlepšie vyťažiť dáta o doprave a napodobniť Uber či Bolt v nákladnej doprave, a nie tie, ktoré budú mať najviac kamiónov a dodávok.

„Môj osobný predpoklad je, že o päť až desať rokov sa presadia na trhu tri až štyri veľké digitálne platformy, ako sú napríklad v rozvoze jedál Foodora, Bolt Food a Bistro, a väčšina zákaziek pôjde cez tieto platformy,“ hovorí Sučka. Pre množstvo tradičných špedičných firiem to bude znamenať zánik, pretože kamionisti nebudú potrebovať sprostredkovateľa a zákazky budú získavať priamo cez tieto platformy.

Dôvodom, prečo sa to doposiaľ neudialo, je komplikovanosť nákladnej dopravy v porovnaní s trhom taxislužieb. „Je iné, či potrebujem prepraviť tovar do Brezna alebo do Hamburgu, či to musím doviezť dnes alebo stačí aj zajtra, či má náklad päť alebo päťsto kíl, či je na dvoch paletách alebo na piatich. Ceny pohonných látok lietajú, treba zohľadniť rôzne mýta a poplatky v jednotlivých krajinách, priebežne sa mení legislatíva. Tých premenných sú desiatky,“ hovorí Sučka s odkazom na Uber Freight, ktorý sa zatiaľ presadil len na jednoduchšom trhu so spoločnými pravidlami v Spojených štátoch.

A dodáva, že v hre je aj možnosť, že tento posun k digitálnym dopravným platformám v nákladnej doprave sa nikdy naplno neuskutoční a aj v budúcnosti ostanú na trhu tisícky tradičných špedičných firiem. „Ja vôbec netvrdím, že ten spôsob, ktorý my ideme, je nevyhnutne správny. Možno o pár rokov budeme musieť digitálne projekty zavrieť a vrátiť sa k začiatkom. Verím však, že si naďalej udržíme inovatívne a rastové nastavenie mysle, pretože sa nám osvedčili ako správny prístup k podnikaniu,“ uzavrel zakladateľ Swida Innovative Viktor Sučka.

Článok vyšiel pôvodne na forbes.sk.