Miliónové tržby a spolupráca s Amazonom. Rodinná firma sa dostala z garáže do sveta

Za minulý rok dosiahli tržby 29,3 milióna eur, čo ich zaradilo medzi najrýchlejšie zdravo rastúce firmy na Slovensku. Konkrétne, v regióne Východ v súťaži Diamanty slovenského biznisu 2020 získali tretie miesto. Rodinná firma Slovakia Trend Export – Import zásobuje prevádzky v záhradkárskom, stavebnom či voľnočasovom segmente, a darí sa jej aj v čase koronakrízy. „Bežný spotrebiteľ začal tráviť viac času prácou v záhrade či drobnými domácimi opravami, a menej vysedávaním v reštauráciách či cestovaním na dovolenku,“ zdôvodňuje konateľka firmy Emília Žeňuchová.

Už pred novembrom 1989 mala spoločne s manželom malú prevádzku na výrobu ručných násad do náradia. Do plnohodnotného podnikania sa však pustili až po nežnej revolúcii, keď sa im podarilo získať všetky potrebné povolenia. Začiatky bez kapitálu a skúseností boli síce náročné, no firme vtedajšia situácia priala.

V tom období totiž zanikalo veľa štátom riadených podnikov, čo malo za následok chaos v zásobovaní. Prvé z odvetví, ktoré naň doplatilo, bolo poľnohospodárstvo, konkrétne segment ručného náradia. „Kto sa vedel rýchlo zorientovať a chýbajúci tovar ponúknuť, ten mal náskok,“ spomína konateľky firmy.

Diamanty Slovenskeho Biznisu_Slovakia Trend Export–Import

Emília Žeňuchová pri preberaní ocenenia Diamanty slovenského biznisu. Foto: Marek Mucha

Z garáže do sveta

Vďaka svojej rýchlej reakcii na stav trhu po revolúcii začala spoločnosť postupne nahrádzať bývalé Poľnohospodárske nákupné a zásobovacie podniky na východnom Slovensku. Výhodou bola aj pozícia blízko ukrajinskej hranice. „V danom čase boli veľké cenové rozdiely medzi slovenským trhom a ponukou z krajín Sovietskeho zväzu, vďaka čomu sme tovar dokázali výhodne predať,“ vysvetľuje Emília Žeňuchová.

Od čias, keď podnikali doma v garáži, narástli niekoľkonásobne. Vybudovali moderné logistické centrum, kde zamestnávajú vyše 100 ľudí, denne zásobujú viac ako 2000 maloobchodných predajní na Slovensku a tovar predávajú aj do 13 štátov Európy.

Medzi ich klientov patrí napríklad U.S. Steel, Železiarne Podbrezová či dokonca nemecký Amazon, ktorý môže firme významne pomôcť v ďalšom rozvoji (nielen) na nemeckom trhu.

Biznis spoločnosti zo Sobraniec je založený na zásobovaní priemyselných a maloobchodných prevádzok partnerov, pričom gro ponuky spočíva v záhradkárskom, dielenskom, stavebnom a voľnočasovom segmente. Aj preto sa firme darí aj v čase koronakrízy, vysvetľuje konateľka, podľa ktorej začal bežný spotrebiteľ tráviť viac času prácou na záhrade či drobnými domácimi opravami.

„V súčasnosti však bojujeme s prepravou tovaru z Ázie, keďže prepravcom chýba dostatočná kapacita. Výsledkom je nielen rapídne zvyšujúca sa cena prepravy, ale aj neistota, či sa daný kontajner vôbec podarí nalodiť,“ objasňuje aktuálnu situáciu.

Diamanty slovenskeho biznisu - Slovakia Trend Export – Import

Emília Žeňuchová počas diskusie na online podujatí Diamanty slovenského biznisu. Foto: Marek Mucha

Občas to doma škrípe

Na chode firmy sa podieľa celá rodina, pričom tie najdôležitejšie úlohy si delia medzi sebou. Emília dohliada na cash flow a disciplínu zákazníkov pri platení faktúr, manžel Michal zase rozhoduje o stratégii. Do rodinného podnikania sa zapojili aj deti. Starší syn Michal má na starosti predaj, mladší syn Samuel nákup, zásobovanie a nový projekt predaja tovaru na nemeckom Amazone. A dcéra Kristína má pod palcom prevádzku maloobchodnej predajne.

„Nemusíme sa spoliehať na ‚cudzieho’ človeka, či bude s firemným majetkom hospodáriť ako dobrý gazda. Okrem toho je práca a firma pevný bod nášho každodenného života, ktorý nás ako rodinu spája a sceľuje,“ vysvetľuje majiteľka výhody rodinného biznisu. No priznáva, že podnikanie je občas aj zdrojom škriepok a vášnivých argumentov. „Všetci si však uvedomujeme, že každý z nás to myslí dobre a chce pre firmu len to najlepšie,“ dodáva.

Nevyhli sa chybám

A aké boli ich najväčšie chyby? Jedným zo zlých rozhodnutí bolo podľa Emílie odďaľovanie nákupu tovaru z Ázie, čo dalo ich konkurentom značný náskok. Doteraz spomína aj na zlé odhadnutie bonity jedného odberateľa v roku 2008. „Prišli sme vtedy o takmer pol milióna eur,“ vraví, no dodáva, že z každej chyby či zlého rozhodnutia vyšli posilnení. Najdôležitejšie pre nich totiž bolo, že zanalyzovali príčiny pochybenia a následne prijali také rozhodnutia, aby sa daná chyba neopakovala.

Najbližšie mesiace sa vo firme budú niesť v znamení prípravy na novú sezónu 2021.Pôjde o prípravu skladu, rozšírenie flotily vozov či posilnenie exportných aktivít v okolitých krajinách tak, aby skrátili dĺžky dodania objednávok. „Naším najväčším plánom do budúcnosti však ostáva byť dobrým a spoľahlivým partnerom pre našich odberateľov, ktorí sa môžu o nás oprieť aj v čase nepohody,“ uzatvára majiteľka.

Tento článok je súčasťou série o Diamantoch slovenského biznisu magazínu Forbes. Ide o ocenenie pre malé a stredné podniky na Slovensku, ktoré majú najrýchlejší zdravý rast spomedzi všetkých.